07 februarie 2009

Eco Codul - un slogan?

Specialistii definesc sloganul pedagogic “un cuvant care are un sens peiorativ”. Pentru a fi considerat un slogan autentic , trebuie creat intr-o intalnire interactiva cu elevii si profesorii pentru a defini demersul educativ ce urmeaza a fi aplicat si respectat, monitorizat si evaluat.

Sloganul trebuie conceput ca o formula clara, concisa, care sa frapeze atat la auz cat si la vaz( inseamna ca trebuie ilustrat), sa atraga comunitatea scolara la intelegerea cauzei conceperii si efectele implicarii intregii comunirati scolare la indeplinirea acestuia.

Pedagogii precizeaza ca eficienta eco codului este conditionata de mai multi factori:”ritm, rima,jocul de cuvinte, metafore,hiperbole,argumente condensate”. Eco codul indeamna la actiune, mobilizeaza,responsabilizeaza Inscriptia”deseurile aruncate pe jos sunt periculoase” este o informatie.”Nu aruncati hartii pe jos”este un ordin.”E periculos de a arunca hartii pe jos, chiar si in curtea scolii” este un slogan deoarece scopul este de a motiva elevii sa stranga hartiile din curtea scolii si nu numai.

Eco codul poate fi si o formula sub forma de fraza, poate fi si o expresie sau o sintagma de felul “ecologizarea scolii”, ”a invata sa economisesti’.

Inchiderea semantica il face sa fie eficient, usor de retinut casi cum ar fi un singur cuvant.Pot fi si cuvinte sloganuri desi nu au sens,”ci un anumit impact”. Uneori,cu cat sensul este mai mic, cu atat impactul este mai mare. Acest tip de slogan este ca o “formula magica condensata” care delimiteaza un comportament pozitiv de unul negativ.

Eco codul actioneaza prin factorul surpriza nu atat prin sensul cuvintelor, ci mai ales prin puterea lor mobilizatoare, convingatoare, de a participa activ, de a te implica,a practica repetat pana la obisnuinta un set de reguli pentru a duce la indeplinire sloganul ,chiar daca nu l-au elaborat personal.El devine parte a colectivitatii care insoteste individul in scoala si societate si se perpetuiaza cu efecte asupra intregii comunitati.

Eco codul este in serviciul unei cauze globale, al unui interes global: ex: lupta impotriva incalzirii globale, dezvoltarea durabila etc.

Ca trasaturi ale sloganului putem retine:sloganul formulat de noi de multe ori pare altceva decat ceea ce este.El este anonim chiar daca a fost propus de o persoana sau un grup de persoane.Este importanta forta, influenta anonimatului asupra grupului scolar.Fiecare participant crede ca si el a spus un cuvant sau a gandit la acel cuvant sau idee si apare ambiguitatea care atrage implicare, mobilizare. Sloganul fiind depersonalizat apartine comunitatii scolare.

Exista un dezavantaj al sloganului .Uneori il formulam si nu credem in el, ramanand un slogan mincinos.Alteori este formulat prea sumar, in cea ce afirma si prescrie de realizat. Atentie la “ambiguitatea semantica”Daca un slogan este prea lung, nu atrage atentia si ar fi mai greu de retinut.Sloganul care transmite emotii, nu cunostinte, “simbolizeaza atitudini”, “idei directoare” atrage noi si noi elevi la ideea exprimata.Sloganul nu faciliteaza comunicarea , el poate fi privit ca o “afirmatie”ca un “simbol”.

De retinut ca atunci cand rostim eco codul trebuie sa analizam intentia scolii, si mai ales sa o coroboram cu finalitatea practica.”Nu poate exista curatenie fara ecologizare”-“exista curatenie fara ecologizare”.Cele doua sloganuri se contrazic.Din punct de vedere al actiunii practice sunt compatibile.

In speranta ca aceste informatii se adauga celor deja cunoscute, cu totii vom organiza intalniri tematice in cluburi sau cenacluri eco, pentru a avea un eco cod creat, nu preluat, care sa exprime gandirea, vointa,dorinta si credinta elevilor de a actiona eco, in beneficiul problemelor globale care ne afecteaza sanatatea.


Silvia Breben

5 comentarii: